Kamis, 19 November 2015

Berurusan Dengan selaran matahari, The Scourge of Summer

Berurusan Dengan selaran matahari, The Scourge of Summer

Selaran matahari adalah mudah untuk mendapatkan ... semua yang anda perlu lakukan adalah lupa pelindung matahari. Kerosakan boleh berlaku dalam masa lima belas minit apabila keadaan betul. Perkara yang ideal akan pernah lupa blok matahari, tetapi realitinya adalah bahawa kebanyakan kita berbuat demikian sekurang-kurangnya sekali musim panas yang.

Seperti mana-mana luka terbakar, terdapat peringkat kerosakan. Kemerahan ringan dan sensasi rasa pedih biasanya gejala ijazah selaran matahari pertama. Anda juga boleh melihat beberapa kesakitan, keradangan dan sakit kepala yang ringan. Demam gred rendah tidak mustahil dengan keadaan ini.

Rawatan rumah adalah membantu anda yang terbaik dalam situasi ini. Kecuali pesakit yang sangat kecil atau sangat tua, doktor mungkin tidak akan diperlukan. Cool terbakar dengan tab mandi atau pancuran suam, kemudian memohon lidah buaya. Jangan menggunakan mana-mana rawatan yang mengandungi bahan-bahan lain (seperti lanocaine), kerana mereka hanya boleh digunakan sekali dalam empat jam. Anda mungkin akan mahu menggunakan aloe sekali setiap setengah jam.

Jika tab mandi atau pancuran tidak ada atau praktikal, terdapat satu lagi kaedah untuk menyejukkan membakar. Celupkan kain dalam air sejuk atau campuran air sejuk dan cuka. Anda akan ingin memastikan kain tidak kasar, kerana ia akan menambah rasa yang menyakitkan. Meletakkan kain lembap pada bahagian yang terbakar dan ulangi sehingga kawasan yang sejuk apabila disentuh.

Ijazah selaran matahari kedua mungkin memerlukan perhatian perubatan, terutamanya jika mereka atas sebahagian besar tubuh. Mereka biasanya lebih mendalam merah dan termasuk lepuh. Cecair boleh datang ke permukaan, menjadikan kawasan itu kelihatan basah. Terbakar darjah pertama dan kedua biasanya tidak parut, walaupun tahap kedua mempunyai potensi.

Mengharapkan kadar nadi tinggi dengan keadaan ini, dan mencari tanda-tanda kejutan. Ini boleh termasuk rasa loya, muntah-muntah dan pitam. Jika gejala-gejala ini berlaku, hubungi doktor dengan segera dan ikut arahan yang diberi.

Rawatan di rumah untuk ijazah selaran matahari kedua adalah sama dengan ijazah pertama. Walau bagaimanapun, penyelesaian cuka / air adalah idea yang baik, walaupun ia harus datang selepas mandi suam atau tab mandi. Memohon aloe liberal sekali luka disejukkan.

Selaran matahari darjah ketiga boleh berlaku, walaupun mereka jarang berlaku. Sebarang kecederaan sebesar ini memerlukan rawatan kecemasan segera. Langkau rawatan rumah dan kepala lurus untuk bilik kecemasan. Ini boleh terbakar bekas luka tetapi yang akan menjadi yang paling kebimbangan anda ini perlu berlaku.

Terdapat beberapa perkara lain untuk menonton keluar untuk jika anda telah keluar di matahari cukup lama untuk dibakar. Dehidrasi, keletihan haba dan strok haba adalah mustahil, dan pendedahan yang lebih lama semakin besar kemungkinan mereka berada. Pencegahan adalah pilihan terbaik, tetapi seperti selaran matahari ia tidak mungkin boleh dilakukan.

Dehidrasi bermula sebelum anda mula berasa dahaga. Sebaik sahaja anda merasakan bahawa, sudah tiba masanya untuk menangani isu ini. Apabila keluar di matahari, air tidak boleh menjadi pilihan anda yang terbaik. Peluh menyebabkan kehilangan elektrolit dan cecair, jadi anda mungkin mahu mempertimbangkan minuman sukan dan bukan H2O. Elakkan minuman berkafein dan alkohol kerana ia hanya meningkatkan tahap dehidrasi.

Jika anda mengesyaki keletihan haba, hubungi doktor anda dan ikut arahan. Ini mungkin termasuk tinggal di gelap, bilik sejuk, perlahan-lahan menghirup air, air garam atau minuman sukan dan berehat. Jika tanda-tanda yang teruk atau pesakit tidak sama sekali menyedari beliau persekitaran, sampai ke bilik kecemasan tergesa-gesa.

Strok haba adalah keadaan kecemasan. Sakit kepala yang teruk, lumpuh pada sebelah badan, koma dan kematian adalah tanda-tanda, jadi anda boleh melihat keperluan untuk tindak balas yang cepat. Jika pesakit sedar sepenuhnya, anda mungkin boleh memulakan rawatan sebelum bantuan perubatan tiba, tetapi meminta pengendali 911 sebelum berbuat demikian.

Selaran matahari berada pada tahap terbaik kacau ganggu dan kehidupan ia paling teruk mengancam. Ia adalah dinasihatkan bahawa anda menggunakan perlindungan matahari dengan baik, termasuk blockers, pakaian yang sesuai dan topi brimmed luas. Jika anda terlupa ini dan melakukan dibakar, tips di atas boleh membantu membuat anda lebih selesa dan mungkin menyelamatkan nyawa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar